الموافق لـ :

مجرد ماتش أم ماتش مجرد؟

17 نوفمبر 2009

Funny Quote of the Day - Ted Turner - "Sports is like a war without the killing."

جملة اليوم الطريفة :"الرياضة كالحرب لكن دون القتل" - تيد ترنر-

فين ده بيحصل
تشجيع من غير تقطيع

الجملة دي ظهرت لي في ال Gmail ، مش عارف الجملة دي عن عمد و لا ايه ، بس الجملة عجبتني بجد ، خاصة ان كل التخلف اللي بيحصل ده مش لصالح أي طرف ، و بكل تأكيد الطرفين خاسرين ، و لو انها معركة فالمفترض تكون من غير ضرب ، من غير أذى ، من غير اتهامات ، من غير تخلف، لأنها بكده اتحولت من رياضة لساحة معارك حربية ।



سألت واحد عن رأيه في المباراة ، قال أنا مقاطعها ، مش هتفرج عليها ، ، لأن أنا مش هستفاد حاجة من كل شئ ، و حتى لو مصر وصلت لكأس العالم ايه اللي ممكن استفاده ؟، هيجيبولي وظيفة مدير و هيدوني مكافأة ... الحكاية و ما فيها انها هبل و كلام فاضي بيحشوا دماغنا بيه علشان ننسى الهم

كان ردي عليه
و فيها ايه لو ننسى الهم ؟ ، ولا احنا لازم نعيش جوه الواقع الحزين ده على طول ؟ ، احنا بنفرح للمنتخب لأن المنتخب ده رمز مصر ، و كلنا مصريين ، احنا المكونين لمصر ، و على فكرة حب مصر مش نسبي ، كلنا دون استثناء بنحب مصر ، و اللي هيحققه المنتخب هيرفع من اسم مصر....

قاطعني و رد بكل عنف ................. خلي مصر تنفعك

قلت له ....أنا انفع نفسي علشان انفع مصر بدل ما استنى الفرج على يد مجهولين

حضراتكم لو مكاني كنتوا قلتوا ايه ؟




مصر و الجزائر = لا تعليقمصر و الجزائر ... لا تعليق
( مهما حصل و مهما هيحصل ....هنفضل اخوات )



عارفين مصر فين ؟ .... مع المعلم
( بيقول اهدوا ؟ استنوا؟ اصبروا ؟) ما قالش حاربوا





شجع مصر معانا
( مهما يحصل و مهما يكون .... هنشجع مصر من غير تعصب و لا جنون )


سؤال أخير هل ده مجرد ماتش عادي كأي ماتش؟
أم هو ماتش مجرد من الروح الرياضية و المبادئ و الحاجة الخارقة اللي اسمها العقل ؟

تحديث هام جداً جداً.....
" ممكن اتخدع في القلة اللي اظهرناهم كثرة ، عندنا و عندهم ، لكن الفايدة ايه ؟ ، اتهننا و اتهزقنا و اتضربنا "
أنا مش هقبل
لكن هنقبل ايه ؟

10 التعليقات:

رشا عبيد يقول...

مع اني لم اسمع عن اي شخص قاطع المباراة بس لو كنت مكانك كنت هقول نفس الكلام لان حب مصر دة شيء بديهي ويعبر عن الانتماء للارض والوطن بصرف النظر بقى عن الحكام والخلافات السياسية فالحكام تذهب وتجيء لكن ارض مصر باقية ان شاء الله وعلشان كدة لازم نفخر كلنا ان احنا مصريين
وبعدين اهي فرصة على رايك ننسى الهم شوية

غير معرف يقول...

بالعكس الماتش كان ملئ بالحماس والروح والحيويه والتشجيع من القلب ةالناس كلها كانت مهيصه عالآخر وفرحانه
علي الأقل لقينا شئ يجمعنا

تقبل مروري

ذو النون المصري يقول...

لا مش مجرد ماتش
انا في الغربه و بقول كده
تحياتي

محمد عزت يقول...

الماتش كان حرب فعلن و الجمهور الجز ائرى ولعوا علم مصر كونا لازم نعمل معاهم الواجب و نديهم درس

د. ياسر عمر عبد الفتاح يقول...

عين العقل والله

لازم نفضل أخوات يا جماعة
ده أهم من 100 كأس عالم

غير معرف يقول...

التاج وصل حضرتك

لازم تقبله

تحياتي :)

زينـه يقول...

معلش هذه الكره :)

ameen يقول...

صراحه

هو لا كان ماتش
ولا كان اى حاجه

انا كنت عارف انو ده هيحصل

بس بينى وبينك اخواننا زودوها شويه
وربنا يسامح الجميع بقى

م/ الحسيني لزومي يقول...

اذا لم تكن هناك كرامه للمصري في بلده فلن تكون له كرامه خارجه وليرحل هذا النظام الفاسد
-----------

من اجل
وطن آمن مستقر...حياة افضل.
من اجل
محاربة الفساد....مقاومة التزوير
من اجل
ان تكون مقدرات هذا الوطن بأيدينا
شارك في الحملة الشعبيه للقيد بالجداول الانتخابية
ضع شعار الحملة علي مدونتك

ولد تحت الصفر يقول...

رشا عبيد :


على فكرة انا اللي قاطعت مباراة ام درمان ، اتفرجت على ربع ساعة بس ، حرقة دم

و طبعا لازم نفخر اننا مصريين

كم فيكي يا مصر من المضحكات ...لكنه ضحك كالبكاء


------------------------

blackshwak :

"ملئ بالحماس والروح والحيويه والتشجيع من القلب "

و انا اكثر اللناس فرحا اني كنت جزء من ده كله ، و بجد احنا فيه حاجات كتير ممكن تجمعنا لكن لو بحثنا عنها


------------------------

ذو النون المصري :

أهلا بحضرتك و آسف اني اتأخرت في الرد على الرد الجميل ده ، هو بالفعل مش مجرد ماتش ، لكنه مش حرب ، و كل اللي بيحصل ده مش بسبب ماتش ، ده شئ أكبر من كده

ما تحرمناش من نورك

------------------------

محمد عزت :


نديهم درس في ايه ؟ ، دي ناس مش عايزة تتعلم ...و لا ايه ؟


------------------------


د. ياسر عمر عبد الفتاح :


بعد اللي شفته من مباراة ام درمان أنا مش عايز نفضل اخوات ، أنا عايز ما نفضلش أعداء

يا رب ما تكونشش آخر زيارة و تنورني تاني


------------------------

فتاة من الصعيد :

ألف شكر ....... مع اني مش جديد على التدوين


------------------------

زينة :

أنا اعلم انها الكرة ، لكنها ليست الحياة


------------------------

ameen :


ما تقولش اخواتنا ، قول الله يسامحهم بس

نورتني و الله

------------------------

م/ الحسين لزومي :

و الله عند حضرتك حق .... لكن احنا اللي بنصنع لنفسنا كراامات في بلد مش بيعترف بغير " يا مسهل"


إرسال تعليق

سيرة ذاتية | اتصل بي
جميع الحقوق محفوظة لمدونة ولد تحت الصفر © 2009-2010 | تصميم : حسن | تعديل : ولد تحت الصفر