الموافق لـ :

يوم النحس العالمي

04 يناير 2010



كان لذلك اليوم أثراً عميقاً في نفسي ...



(وكان منتهى نحسي ان تركتها ... وعنها لن أحكي )--------------------------



كان يوماً حافلاً بالمفاجآت الغير متوقعة إطلاقاً ، سلسلة من سوء الحظ عقاباً لي على ما اقترفته في كل سنيني الفائتة

كان يوم "سبعة و عشرين" ديسمبر ، اليوم الذي استقبله الجميع بالصيام إلا أنا ،لأني لم أتذكر أن أغسل وجهي قبل أن أهرول مسرعاً لألحق بجدول مواعيد أجلته من ذلك الأسبوع الخامل ، الأسبوع الذي لم أقض فيه سوى ساعة و نصف الساعة مستيقظاً !

لن أطيل الوصف لأنه و إن فكرت أن أصف ذلك اليوم بتفاصيله لأصابتني أقل تفصيله بأنفلونزا الغراب ... و للغرابة ان اليوم الذي سبقه مهدت نفسي لذلك النحس القادم فقرأت تلك القصيدة المسماة " نـ ـحـ ـس " .....


يوم الاثنين اغتنى .. وصار بين الاغنياء ترتيبه الثالث
يوم الثلاثاء الفجر .. مات في حادث


------


فريق كورة .. دائما ً ترتيبه في الدوري الاخير
واذا لعبوا واستبسلوا .. قبل الاخير
وبعد السنين الممحلة .. جاهم رئيس ثروته كثر التراب
عيّن مدير .. عنده من الخبرة كثير
شال الكبار ولعّب شباب
وجاب المدرب اللي له اسم ٍ مهاب
واتقدموا .. وصلوا للدور النهائي
ويوم النهائي .. قبل المباراة بدقايق
في البلد حصل انقلاب

------

مسكين .. شين وفقير
وفي الدراسة حاول انه يستمر .. ومااستطاع
وضعه صعب ..ابوه مات وهو صغير
وماترك له الا الفقر .. وامه واخته .. والهم من فوقه وتحته
ومالقى لجل الهروب من الضياع .. الا انه يدور وظيفة .. أي وظيفة
ولقى من ضيقته مخرج .. وظيفة دخلها معقول .. يمشـّي الحال لو اعرج
ومرت سنة وسنين ..
والمسكين .. صارت كل آماله زواج
واتزاحمت في داخله الاسئلة ..
منهي اللي بتقبله ؟ .. وليه ؟
وفي يوم مامثله ابد .. شافها .. اجمل من اجمل مارأى
واضحكتله ... مستحيل !! ...اضحكتله
ومشت من اول الحارة .. ولحقها
وادخلت في بيت جاره ..
سأل عنها وعرف ... قنوعة واسمها سارة
تصير اخت لمرة جاره
ارسل لها اخته .. تجس النبض
جت البشاير
راح لمه .. وفرحته كبر السما والأرض
وافقت !! .. ابشرك يمه .. لقيتها يمه
سارة اخت حصة مرت منصور ..
ابيها وهي تبيني .. وابغى منك الشور
خلاص يا يمه خلاص .. بقول لهمومي الوداع .. بقول لهمومي الوداع
قالتله امه :
يا ولدي .. بس هذي اختك في الرضاع



لتلك الدرجة وصل بي الحال فقلت في نفسي "يا ترى ايه حصل في ذلك اليوم الموافق لأكبر خيبة عملها التاريخ ...اني اتولدت " ، بصراحة كده لقيت حاجة ما تشجعش ، لكن ما علينا "هنعمل ايه يعني في اسرائيل اللي ما اختارتش غير يوم ميلادي السنة اللي فاتت علشان تعمل مجزرة الرصاص المسكوب ...و لا اعمل ايه في الارهابيين اللي خلصو على بنظير بوتو السنة اللي قبلها " ما علينا تاني .... وصلني من الملف اللي فتحته جريدة "المصري اليوم" ان مصطفى محمود ولد يوم 20 و اتسجل في الشهادة يوم 27 ، و أصبح تاريخ ميلاده مزور ، و لحسن سوء حظي كان يوم 27 هو ميعاد الحلقة السادسة " محاكمة الناصرية" الميعاد اللي بدأت فيه موجة التكفير....

و الويكيبيديا عامله معايا شغل جامد جداً
حدث في يوم 27ديسمبر


أحداث

مواليد

وفيات




بدأت ألبس ملابسي بسرعة لأجد أن القميص "متسخ" و البنطال "مجرب" و الشراب "اف" و الحذاء -لا مؤاخذة-داس عليه قطر ....ماعلينا...ما علينا ....في ثانية أنهيت لبس ملابس و خلاص بدأت أنزل

و هنا بقى اتقلبت العربية لعامية ...في ثانية لقيت الرجلي نزلت سلالم مرة واحدة ( و لولا ستر ربنا ) كان زماني في خبر كان ... من غير ما آخد في بالي نزلت لتوي من البيت و بفرق خطوة مشيتها لقيت قالب طوب معتبر جاي من فوق و من بعده كلمة " آسف يا ذوق " ... و كأني فاقد للوعي كملت طريقي و (ولا كأن حاجة حصلت ) و لقيت -بمعنى أصح ما لقيتش - و لا عربية أركبها لمحطة المترو ، اضطريت آخدها مشي ...مشيت ... لحد ما وصلت لمحطة المترو ... يا ريتني ما وصلت ... أسيب الفيديو ده يوصف




حلفت بالله العظيم ما أنا رايح ....لقيت واحد بيتصل بيا و أنا راجع البيت يقوللي فيه امتحان ... النهارده فيه امتحان .... ( حسبي الله و نعم الوكيل فيك يا بتاع المترو ) ... حلفت تاني ما انا ممتحن ... رجعت البيت زي ما رحت خلعت هدومي و قعدت ।...

ربنا ستر و مش هحكي الباقي احسن دي فيها موتي

و كان هيبقى فيها موتي


اعتذاري الكامل ليكم و انا جاي ازوركم لو تسمحون


أما قبل
" تركنا وحيدين ابن زكي بدر ،أسفاً عليه و أسفاً علينا "

أصبح الدكتور أحمد زكي بدر رئيس جامعة عين شمس ( أصبح السابق) وزير تربية و تعليم بدلاً من سلفه المأسوف عليه الدكتور يسري الجمل ، رافق هذا التغيير تعيين رئيس هيئة البريد السابق علاء فهمي المأسوف عليه أيضاً وزيراً للنقل و المواصلات

من المتوقع أن تنهض الحركة التعليمية .... و ربنا يستر

على فكره الدكتور احمد كان في السعودية بيحضر مؤتمر و تلقى المكالمة اثناء تناوله غداءه

مبروك عليك
ما انت كمالة النحس





-**-**-**-**-**-


السؤال بقى

هل كل الأحداث النحسية دي كانت نحس لأني فاكرها نحس و افتكرتها نحس و فكرت فيها نحس ، بمعنى اني كنت عمال افكر في المستقبل و ازاي هيبقى مقفل في وشي ... هل ده ممكن يكون سبب في تغيير يومي ؟ .... الظاهر كده اني هقرأ كتاب السر تاني

11 التعليقات:

ولد تحت الصفر يقول...

حتى أثناء كتابتي للرقم 27 صادف أن انتهى عمر الزر الافتراضي فقضى نحبه ..........رحمه الله

أميرة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :)

حمد الله علي السلامة يا محمد :) قلقتنا عليك بجد والف سلامة .. ربنا يجعله أجر وعافية ان شاء الله

ربنا يديك طول العمر في الخير ويجعل عمرك كله عمل صالح ان شاء الله :)

بص باه
حكاية ان في يوم نحس دي اولا مينفعش تتقال
لان الايام ايام الله
ولان كل اللي بيحصل بيحصل بمشيئة الله و لا راد لقضائه اللي هو اصلا اصلا اكيد فيه خير لينا حتي لو احنا مش شايفين كده

اللي واضح انك برمجت دماغك من قبل ما تصحي انك هتصحي متعكنن و ناوي كده علي كلكعة كل احداث اليوم

وواضح كمان انك اصلا من قبل اليوم دا وانت في حاجة مش مظبوطة فيك فمهتمتش اصلا تركز انك تظبط حاجاتك من قبلها علشان تلحق وقتك وتحسبا لانك ممكن تصحي متأخر ولا مستعجل لاي سبب .. فحاجتك مش جاهزة
ونزلت وانت متزرزر علشان اللي لبسته مش عاجبك ومتأخر و مزاجك مش ولابد و غالبا انك مكنتش عايز تخرج من البيت اصلا فشفت كل حاجة وحشة من لحظة ما فتحت عنيك .. وابقي خد بالك وانت نازل السلم الله يسترك في غيرك جه ينزل خطوة واحدة و حصلت غلط وبقاله شهور كتيرة لا بينزل ولا يطلع ..ربنا يحفظك فخد بالك
وقع عليك طوبة.. قول الحمد لله انك متعورتش وانها حصلت بالشكل دا ومحصلتش بشكل تاني اسوء ولا كانت وقعت علي طفل صغير ميستحملهاش ولا علي حد تاني متعرفش عواقبها عليه ايه.. قول الحمد لله لما تحصلك حاجة .. فالحمد لله انها مكانتش اكبر من قدرة احتمالك
ملقيتش عربية للمترو ؟؟ طيب ما انت نازل متأخر و العربيات زمانها كلها قامت من بدري علشان في ناس غيرك رايحة مصالحها .. يعني صدفة بس مترتبة علي تأخيرك غالبا او اصلا دا العادي بتاع كل يوم بس تلاقيك كنت متقوقع حبتين في البيت فنسيت ان دا العادي بتاع كل يوم :)
المترووووووووو
حلوة دي
هو المنظر دا اول مرة تشوفه ولا ايه ؟
انا بيتهيألي دا المنظر العادي بردة بتاع كل يوم .. انا صحيح شبه نسيته لان خط سيري اتغير من سنين بس انا كنت بصطبح واتمسي بيه كل يوم في مشوار الكلية اللي كان سكة سفر بالنسبة لي ..الزحمة امر طبيعي جدا و معتاد بردة وشفته وحش علشان عايز تشوفه وحش وتبرر لنفسك ان بردة يومك احداثه ملخبطة ومفيش فايدة شكله قالب علي سواد
وبعدين ايه عندك امتحان ومتروحش دي؟ ينفع كده يعني؟ امال مين اللي ينجح لما متنجحش انت ؟؟؟ افهم باه يعني :(
يعني نزلت وخلاص و جرالك ما جرالك وعدي .. كمل باه .. رجعت لنقطة الصفر ليه؟ بيتهيألي انت اللي فيك اكبر من ان اليوم احداثه ملخبطة في عيونك من ساعة ما صحيت .. يعني في حاجات حاصلالك قبل اليوم دا هي اللي كركبت مع بعضها وعملت النظرة دي ..

اللي شفته من كتاباتك انك مش انهزامي كده ولا بتلكك علشان تلاقيلك عذر تكون في اخر الركب

بس اكيد فيك حاجة مخلياك شايفها كده .. ربنا يعافيك ويريح بالك ان شاء الله وترجع بتضحك ومتفائل و عندك ثقة في الله انه مهما حصلك فهو قضاء الله عليك ولا تملك غير انك تقول الحمد لله و تدور فيه علي الخير ليك .. و من غير ما تتلكك بصدفة سيئة :)

انا طولت بس محبتش اشوفك لابس نضارة سودة وباصص علي يوم ميلادك اللي ربنااختاره علشان تشرفنا فيه :) ربنا يعيده عليك اعواما عديدة طويلة مليئة بالخير ان شاء الله ويجعل عملك صالحا و يريح بالك يا محمد :)

امال لو كان 13 يا راجل كنت عملت ايه في روحك :) :)

غير معرف يقول...

ههههههههههههههه

لا تطيرو

لا اكيد المود اللي بنعيشه بيأثر على نظرتنا للاحداث

كل عام وانت بخير .... وعام سعيد

تحياتي

ولد تحت الصفر يقول...

أليس في بلاد العجائب :

ده رقم 13 هو رقمي المفضل

على فكرة انا ما كنتش لابس نضارة لكن الحكاية دي هتثبت وجهة نظري ، أنا كتبت الموضوع ده علشان أسأل سؤال و أشوف الإجابات ، مش علشان أقول إني بتشائم و لا بتفائل ، أنا رميت الأشياء على شئ اسمه النحس لأنه هو شئ أشبه بالخروج ممن الواقع ، بالضبط زي ما نلاقي واحد بينهج من غير مجهود بيتكلم في الجري و الرياضة ، لأنه ما بيده حيلة أحيانا ، لأنه شايف انه مش سبب ، مع ان ربنا خلقنا علشان نعمل اسباب خاصة بينا ، بقينا نشيل أسباب و نحط أسباب ، مع ان كل شئ هو بسببنا احنا ، احنا السبب الوحيد الباقي


ليه لما بنقول أنا عايز شاي و نسأل ليه نرد و نقول ...كده و خلاص ...أنا عايز و خلاص


ليه هنا ما فيش سبب ، لأننا ما تعبناش نفسنا و دورنا على سبب


أنا بقى حبيت أولع نار و أتدفى جنبها و لما حرقت البيت قلت لهم ماس كهربي ، فال شؤم هههههههههه ، الانسان بيغيره اعتقاده و تصرفه بييجي نتيجة لاعتقاده ، لو كنت اعتقدت اليوم حلو كان زماني متشعبط و وصلت


على فكرة الدكتور ما راحتش يومها


هي الحكاية كده زي ما انتي قلتي بالضبط


و القصة دي أنا ممكن أصنفها خيال علمي ، و الراجل اللي صور المحطة بتاعتنا دي قالي "خرافة" ، كأننا عايشين في أسطورة


دلوقتي ممكن نفكر للحظة ......... أنا أحب النجاح

أنا أفهم

و بلاش نقول

أنا مش فاشل


لأننا بنقول و بنلغي النفي


علشان كده بنرمي بالتشاؤم و النفي و يبقى لنا نتيجة التصرف


ساعات بنعمل حاجات كده و احنا مش فاهمينها مع انها هي عين الحق


بالضبط زي ما أوطيفرون عمل ... عمل الحق بعينه و هو مش فاهم التقوى ...بالمنناسبة أوطيفرون ده أحد مناظري سقراط في محاورات أفلاطون

-------------------

فتاة من الصعيد :

أشكرك و عام سعيد

و بعدين أنا مش بتطير


أنا قلت يوم النحس مش يوم نحس



و لو فكرت شوية في الحديث هنلاقي ان عين الحق اننا ما نتأثرش باللي بنشوفه و نسمعه و ندركه و نعيشه

أميرة يقول...

رقمك المفضل ويوم ميلاد اعز الناس لقلبي :)

حسيت اني شربت مقلب كده :(

بس عموما يا محمد .. الانسان يقدر يعمل اي حاجة وكل حاجة لانه لو قال معرفش علي حاجة هيبقي كذاب لاني في انسان غيره عرفها و قدر يعملها .. بس هي رغبتك في التنفيذ وتكون عايزها

اللي بينهج دا عايز يعيش الجو دا فتأثر بالايحاء بموود الموضوع .. زي لما تكون صايم و ناس عمالة توصف في عمل اكلات او بيحلموا هيفطروا ايه و تلاقيه بيقولك كفاية حرام مش قادر هموت من الجوع .. مهو كان كويس و صامد لحد قبل الموضوع دا

لما توصل لنتيجة نهائية اديني خبر :) اهو منكم نستفيد .. بس حساك قالب علي فلسفة ومش عارفة غرضها بحثي يعني ولا وراها سبب تاني!!

صدفة ان الدكتور مراحش لا تنفي عنك انك غلطت لما عرفت ان في امتحان ومرحتش :( دا بس ستر ربنا عليك!!

عموما خد بالك من نفسك بردة
كل سنة وانت طيب بنفس باه :) طالما كنت كويس :)

أميرة يقول...

ما كنت صحيح عملت حصر علي الضيق كده علي المستوي الشخصي و كنت اكيد هتلاقي حد اتولد في نفس اليوم بتحبه ، ولا يوم نجاح حد او خطوبة و زواج او له ذكري عزيزة او بيعتبره احسن يوم خلقه ربنا ...

كفاية دوشة لحد كده :)

ولد تحت الصفر يقول...

ما فيش في العام أحسن يوم

لأن اللي بنمر بيه بنستفاد منه


و أنا مش هيهمني حتى لو أن رئيس الجمهورية عمو حزني كان تاريخ ميلاده زيي ، لأن اللي بيصنع الإنسان مش تاريخ ميلاده


إلا قولي لي

أو غششيني لو ينفع

هي الرسالة موضوعها ايه ؟

:)


ملحوظة صغيرة : أقسم بالله العظيم انك لو قعدتي تكتبي 24 ساعة أنا هقعد 24 ساعة أقرأ كل اللي كتبتيه


و بلاش دوشة دي كلمة غير مقبولة .... إلا لو قيلت لي

أميرة يقول...

:) ربنا يعزك يا محمد

انا كان قصدي انك لو عايز تشوف حاجة كويسة هتلاقي ولو عايزها وحشة هتلاقي .. الدنيا فيها كل حاجة بتحصل في نفس التوقيت هنا وهناك

الا انت عايز الموضوع رقم كام في التغيرات :) اصلهم كتير اوي

بس مؤخرا يعني كان حاجة ليها علاقة بسوق الاتحاد الاوروبي و مصر ..
لو عايز تعرف تفصيل اكتر اقولك :)

وبجد بتحرجني بذوقك .. ربنا يكرمك :)

اقصوصه يقول...

ابعد الله عنك النحس :)

البيروني يقول...

جزاكم الله كل خير على المدونة الجميلة
بصراحة فيها حاجات كتير و غير قابلة للملل
تقبل مروري

ولد تحت الصفر يقول...

د/ أليس

"انا كان قصدي انك لو عايز تشوف حاجة كويسة هتلاقي ولو عايزها وحشة هتلاقي .. الدنيا فيها كل حاجة بتحصل في نفس التوقيت هنا وهناك"


حضرتك كشفتي سر السر


قرأتي كتاب السر .... هو ده سر كتاب السر


--------------------------

أقصوصة :

بارك الله فيك

--------------------------

البيروني :

أسعدتني زيارتك و رأيك و مدحك ، أتمنى أن أرى كلماتك تتردد في كل مكان لأنها و كما أرى كلمات أكيس مما توقعت

-------------------------------
المدونة غير مملة !؟

دي معادلة صعبة و مجاملة لا أستطيعها


أنا ممل


هو ده الكلام


إرسال تعليق

سيرة ذاتية | اتصل بي
جميع الحقوق محفوظة لمدونة ولد تحت الصفر © 2009-2010 | تصميم : حسن | تعديل : ولد تحت الصفر