الموافق لـ :

عايز أنظم وقتي يا عالم

24 فبراير 2010

محتاج مساعدة (1)
في تنظيم الوقت

تنظيم الوقت
لقيت نفسي بكتبها و بملأ بيها صفحات في كشكول المحاضرات ...طبعاً قطعتها بعد ما لاحظني أحد زمايلي و انا بكتبها ، مع انه كان شئ محرج الا انه في نفس ذات الوقت شئ ملفت للانتباه ...روحت البيت و انا شايل في راسي هم الحكاية دي ...يا ترى ليه ؟... ايه اللي حصل ...نوبة حزن جاتلي فجأة من دون أي سبب...بعدها نوبة غضب...بعدها جمود تام ...لأول مرة أشعر اني فقدت كل شئ من دون أن أدري ...قدري لكن هعمل ايه ...

فعلاً أنا محتاج مساعدة ... فكركوا انتم انا باجي اكتب هنا ليه ؟ ... لأني بستمد منكم طاقة تخليني امشي خطوتين قدام ... بثق في نفسي بكلامكم انتم ...الفترة اللي قضيتها بعيد عنكم خلتني أفهم انا ليه كنت كده ، ليه مش عارف ان البسيط من اي شئ هو الأفضل ... تملي كنت معقدها و مكركبها ... لكن على الأقل عرفت ردود الأفعال بتبقى عاملة ازاي ...عرفتها على الأقل بعد ما فقت من الغيبوبة اللي كنت فيها ...غيبوبة منيلة بنيلة خلتني أفقد أهم معاني في الانسانية

فقدت أصدقائي
فقدت صلتي بنفسي
فقدت المهتمين بيا
فقدت عقلي
فقدت قلبي
بفقد أهلي
بفقدكم ( مش عارف قلت كده ليه )

فقدت للأسف الشديد كمان احساسي اني مهم ، ما بقتش أعتد بنفسي كشخص له رأي ، ما ليش رأي ، على الأقل رأيي لسه قاصر على جهل ....


الحمد لله اني صحيت - على رأي انتوني دى ميللو - بعد ما كنت نايم ...

قبل أي كلمة حقولها تاني وجب أن أعتذر رسمياً لأستاذي ( المهندس ) ... و هو عارف ليه ... يمكن كنت في وسط دوامة مخلياني ببعد عن كل شئ .. كل شئ ..أي شخص ... معنى كده اني فقدت ده كله بمزاجي ... فقدته بناءاً عن رغبة مني ... مش عارف اقول ايه تاني لحضرتك ... يمكن الكلام ما يجبش نتيجة ... الا اني عايز أعتذر ... و اعتذاري المرة دي جه ( بتسرع ) كالعادة ... الا ان الاعذار هو الشئ الوحيد اللي المفروض فيه التسرع .

ثانياً أعتذر لصديقي ....( الحسين محمود ) .... أعلم أنك الى حد ما مستاء مني ، لأني على الأقل لم أسأل عنك بعدها ... اعتبرهاا حالة جنان و راحت لحالها ... و انا عازمك السنة الجاية ... يا رب نعيش لحد ما نوصلها.




--------------------

اتعجبت من نفسي ... ازاي انا عارف ان الكتابة محتاجة نظام و انا فوضوي ... بكتب ازاي و انا مش ملم مثلا بقواعد اللغة ! ... و ازاي اتعلم اللغة و انا بدرس ! ... و ازاي أدرس و انا عايز اتعلم الرسم ... و ازاي أرسم و انا دماغي فيها مليون نحلة و دبور نازلين زن لما هموت منها .....يمكن ده الشئ اللي عايز مساعدة فيه


قرارات إدارية مسبوقة بـ" إن شاء الله "....
1- سأتعلم اللغة العربية.
2- سأحفظ القرآن الكريم.
3-سأتعلم الرسم .
4- أتأقلم في الجامعة و اترستق كده و اظبط المسائل و امتحن و اجيب امتياز في الترم التاني ( دعواتكم )
0- النقطة دي هي الأساس لكل شئ أنا عايزه ...تنظيم الوقت ، هنا تكمن المشكلة ، ازاي انظم وقتي ... مهما عملت من جداول حاسس انها مش مناسبة


يا أساتذتي أنا عايز حد يعرفني ازاي أعمل جدول يجمع النقط الأربعة دول مع بعض في آن واحد

--------------------------------
بصراحة كده لو لو المدونة دي ليها رعاة هيكون أكبر خمسة رعاة ليها هم

(المهنـــدس ، أليس في بلاد العجائب ، واحد من العمال ، ليس فقيرا من يحب ، فتاة من الصعيد )

10 التعليقات:

غير معرف يقول...

متشكره جدااا لذكري في المدونه ... اخجلم تواضعنا:))

بعدين ده واجب

بس مع الاسف موضوع تنظيم الوقت انا فاشله فيه :)

بس اعتقد انك ممكن تذاكر بس في الدراسه .... وخللي الاجازه لتعلم اللغه والرسم

حفظ القرأن خليه بالدراسه ... ممكن توفق كمان ممكن تساعدك في اللغه جدااااااا

اتمنى اكون افدتك :)

تحياتي

حفيدة عرابى يقول...

بصراحة
انا مش عارفةانظم وقتى
بس كل اللى اقدر اقوله
انك تنام بدرى
وتصحى قبل الفجر وتستغل الوقت ده فى حفظ القران
القران بيساعد على مذاكرة المواد التانية
وبينشط الحفظ وبيخلى المخ عنده قدرةعالية على الاستقبال

وكمان الدعاء الى الله يبارك فى وقتك ووقتنا
ويساعدنا نحقق امانينا
وننفذ مسئوليتنا

رسمك حلو مع انى ماليش فى الرسم

بس وانا فى سنك مكنتش بزعل من نفسى قوى كده
فعلا الدنيا قساوتها بتزيد يوم عن التانى
ربنا يصلح احوالنا جميعا

ليس فقيرا من يحب يقول...

انا اسمى مكتوب

هيييييييييييييييييييييييييييييييييه

ههههههههههههههههه

ربنا يكرمك يارب ياابوحميد

وبعدين فيه حبه تشاؤم كده فى الاول ليه بس

هه روق كده وسيبها على الله

وتنظيم الوقت ده فانا افشل الفشله فيه

لانى عايشه ببركه ربنا وماشيه فى الدنيا بالدراع

بص انت ركز فى دراستك الترم ده وممكن تبدأ تحفظ

وخلى الرسم والعربى للاجازة باذن الله

ربنا يعينك ويوفقك يارب

ولد تحت الصفر يقول...

ايه يا ناس

ده انا ما طلعتش فاشل في النظام لوحدي بقى

ده انتوا فاشلين كمان ( يا فرحتي فيكم )

معنى كده اني هعتمد ع المنطق و ارجع اتجنن تاني و لا ايه ؟

-------------------
فتاة من الصعيد : عندك حق في حكاية للدراسة وقت و في الأجازة وقت
------------------
حفيدة عرابي : حكمة ...."تنام بدري" ، دي أول خطوة في تنظيم الوقت ..و الخطوة اللي انا فعلا محتاج لها
"الدنيا قساوتها بتزيد يوم عن التانى" ... يمكن ربنا خلقنا في الزمن ده عشان نعمل حاجة غيرنا ما عملهاش لأننا هنعاني حاجات غيرنا ما عاناهاش و اهه الحاجة تولد الوسيلة
----------------
ليس فقيراً من يحب : هيه ايه بس ، ده انتي من الناس اللي بيتعلقوا على أول يافطة قبل المدونة على ايدك اليمين ...
"لانى عايشه ببركه ربنا وماشيه فى الدنيا بالدراع " ...على كده لازم أحذر في التعامل مع عمدة المدونات (اللي هو انتي)، يقف يتعصب يجيني بدراعه ده و انا مش ناقص وجع" دراع".
"بص انت ركز فى دراستك الترم ده وممكن تبدأ تحفظ و خلي العربي و الرسم للأجازة"
ده للأسف الشديد لازم اتعلم العربي قبل ما الترم يخلص كمان ، عشان احنا بنعتمد على اللغة العربية في تعلم اللغة المصرية القديمة

ربنا يباركلنا في دكتور عبد الحليم نور الدين و يديله الصحة و يدينا العافية و يلهمنا الصبر على ما ابتلانا من رموز ...و خاصة البومة

رشا عبيد يقول...

بص ياسيدي انت في الاول قولت انك مش راضي عن نفسك لان مكركب الدنيا كلها وشيلها فوق راسك ورجعت في الاخر برده بعد ان هداك الله الى الصواب وبردة بتحمل نفسك فوق طاقتها
ازاي هتعمل كل الحاجات دي في الدراسة وفي وقت واحد
اعتقد انك لابدوان تركز في الجامعة والمذاكرة وعلاقاتك باصدقاءك ودة شيء مهم وبعدين في الاجازة تفكر في الاشياء الاخرى ولاتعتبرها واجب بقدر ماهي هواية تحبها كالرسم وشيء جميل يحفظك وهو القران
خير لك ان تركز في شيء واحد وتتفوق فيه على ان تركز او بمعنى اصح تشتت نفسك في اشياء كثيرة وتكون غير مميز فيها
اتمنى ان اكون افادتك بشيء
تحياتي

ولد تحت الصفر يقول...

رشا ....... بجد انتي انسانة جميلة جدا و أشكرك على تعليقك ده

الفكرة انه جالي هاجس اني ممكن أعمل 100 حاجة في وقت واحد

أنا فعلاً عملت الجدول و كله بقى تمام و أشكرك كمان مرة على اهتمامك و تعليقك الجميل ده

---------------------
طبعا استفدت يا رشا و ربنا يخليكي لاخوكي الصغير - اللي هو انا -
------------------------


متهيألي كده أخد كمان خطوة و انا مستريح

شكلي هعمل مكالمة غاية في الخطورة و الاهمية

.....

أميرة يقول...

بعلق بعدها بكتير جدا بس لاني اعاني من نفس المشكلة ولو انها في الاخر مسألة نفس وارادة

لما بتبقي عايز حاجة اوي اوي اوي .. بتفكر في كل السبل للوصول ليها
ولما بتبقي نص نص وفي شوية تراخي كده .. بتطنش النهاردة وبكرة علي اساس انك هتفوق وتعملها كمان حبة !!

فاقد الشيء لا يعطيه

بس اعمل زي ما قالتلك حفيدة عرابي . استعين بالله و ادعي كتير جدا


رتب اولوياتك كمان هي مفروضة عليك يعني الاهم فالمهم .. و اللي مفروض عليك انجازه الاول و جنبه حاجة انك عايزها وحابب تعملها .. هتلاقي اللي حاببها بتلطف شوية اللي مجبر تعملها :)

اعمل لنفسك مكافئة لما تنجز حاجة من المهام اللي مرتبها .. خليها حاجة نفسك فيها وعايزها اوي علشان تتعب وتهتم وتوصلها وتستحقها :)

ربنا يوفقك دايما و يطمنا عليك :)

ولد تحت الصفر يقول...

"رتب اولوياتك كمان هي مفروضة عليك يعني الاهم فالمهم .. و اللي مفروض عليك انجازه الاول و جنبه حاجة انك عايزها وحابب تعملها .. هتلاقي اللي حاببها بتلطف شوية اللي مجبر تعملها :)"

عندط حق فعلاً ..أستاذة فعلا

و فكرة ترتيب الأولويات هي المهمة ...لكن الالتزام بالترتيب ده هو الصعب

و حلوة حكاية المكافأة دي.


آمين

غير معرف يقول...

تفائل

غير معرف يقول...

اما انا بقي فبعمل جدول وانظم وقتي بس ما با امشيش علي الجدول (عمار الارض)


إرسال تعليق

سيرة ذاتية | اتصل بي
جميع الحقوق محفوظة لمدونة ولد تحت الصفر © 2009-2010 | تصميم : حسن | تعديل : ولد تحت الصفر