الموافق لـ :

الروحانية تعني الاستيقاظ

28 يونيو 2010

الروحانية تعني أن تستيقظ


الروحانية تعني الاستيقاظ ... لا تتعجب ، طالما اخترت قراءة الموضوع فلتكمله إلى النهاية .. هل غسلت وجهك .. فلتفعل الآن و إلا ستنام أثناء القراءة .. حسناً ، ماذا كنت أقول ؟ ...

الروحانية تعني الاستيقاظ . معظم الناس لا تعلم ذلك .. هم " في سابع نومة " و لا يعلمون عن ذلك شيئاً .. وُلِدوا نائمون .. يعيشون و هم نائمون .. يتزوج كل منهم و ينجب و يربي أثناء النوم .. يموتون دون أن يستيقظوا .. لم يفهم أي ممن لم يستيقظ من نومه مدى الجمال و الروعة فيما نسميه " الوجود الإنساني " . كل العقائد و المذاهب المسيحية أو غير المسيحية أجمعت على شئ واحد .. كل شئ على ما يرام .. كل شئ على ما يرام بالرغم من أن كل شئ في فوضى .. كل شئ على ما يرام .. إن أردت التأكد ستجد نفسك في تناقض شديد .. معظم الناس لا تستطيع رؤية أن كل شئ على ما يرام لأنهم نائمون .. إنهم يحلمون بكابوس لذا لا يرى أي منهم سوى أن العالم ليس على ما يرام .

السنة الماضية و أثناء مشاهدتي للتليفزيون ، عرضت قناة أسبانية قصة جميلة أود لو أحكيها لكم :

" رجل محترم يطرق باب حجرة ابنه ......
- جيم ..استيقظ يا ولدي .. استيقظ .
- أنا لا أريد الاستيقاظ يا والدي .. أرجوك اتركني أنام .
بلهجة غضب صرخ الوالد في ابنه .
- استيقظ أيها الكسول .. انها المدرسة .. عليك الذهاب إلى المدرسة ..استيقظ .
- أنا لا أريد الذهاب إلى المدرسة .
- لم لا ؟ .
- ثلاثة أسباب .. لأنها مملة جداً ، الأولاد تضايقني ، و ثالثاً - وهو الأهم - أنا أكره المدرسة .
- سأقول لك ثلاثة أسباب تجعلك مجبراً على الذهاب إلى المدرسة .. أولاً لأنها مهمتك .. ثانياً لأنك في الخامسة و الأربعون .. و ثالثاً لأنك مدير المدرسة .. استيقظ أيها الكسول .. استيقظ .. توقف عن اللعب بألعابك .. أنت ناضج على مثل هذه التصرفات .. استيقظ .. استيقظ " .

معظم الناس تقول لك " لكم نود ترك الحضانة " .. لا تصدقهم .. لا تصدقهم .. كل ما يريدونه هو إصلاح ألعابهم المكسورة .. " اعطني وظيفتي .. اعطني نقودي .. اعطني سمعتي .. اعطني نجاحي ..اعطني .. اعطني " . إن كل ما يريدونه هو استبدال ألعابهم .. إن أكبر المعالجين سيقولون لك أن الناس لا تريد أن تُعالج ..هم يريدون الراحة .. العلاج مؤلم .


الروحانية تعني أن تستيقظ


الاستيقاظ غير سار على الإطلاق .. أنت تعلم ، الأمر مريح حين تكون على سريرك .. إنه لمن الإزعاج أن تستيقظ .. هذا السبب هو ما جعل الحكيم غورو لا يحاول إيقاظ الناس .. سأحاول أن أكون حكيماً بقدر المستطاع و ألا أحاول إيقاظ الناس هنا مطلقاً طالما هم نائمون و لا يريد أحد منهم الاستيقاظ .. ليس من شأني أن أحاول إيقاظ الناس ، بالرغم من أني أقول أحياناً " إستيقظ " .. وظيفتي هي أن أفعل ما أفعل .. أن أرقص رقصتي .. إن ناسبك هذا ، حسناً ... إن لم يناسبك .. وا أسفاه .. و كما يقول العرب " طبيعة المطر هي ذاتها ، لكنها تجعل الشوك ينمو في المستنقعات بينما تنمو الزهور في الحدائق "


كتبها : أنتوني دى ميللو .
ترجمها : ولد تحت الصفر .
النص الأصلي : (Spirituality Means Waking Up) .

11 التعليقات:

غير معرف يقول...

بجد مجهود اكثر من رائع ..

احييك عليه..قليلون هم من يهتمون بقراءه هذه المواضيع... فما بالك بترجمتها لاستفاده الجميع :) ..

تحياتي

أبو العريف يقول...

الروحانية تعني الاستيقاظ ... لا تتعجب ، طالما اخترت قراءة الموضوع فلتكمله إلى النهاية .. هل غسلت وجهك .. فلتفعل الآن و إلا ستنام أثناء القراءة .. حسناً ، ماذا كنت أقول ؟ ..


اولا صحيتني يا عم الحج من نومي

وانا شخصيا تقريا من الناس اللي عملت كل حاجه وهي نايمه

ولسه نايم لحد دلوقت

ولسه هنام تاني




مجهود ممتاز واسلوب ممتع بصراحه

ترجمت باسلوب محترم يجبرني علي المتابعه

تحياتي

أميرة يقول...

كل شئ على ما يرام بالرغم من أن كل شئ في فوضى ..

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا المجهود في الترجمة .. تشكر عليه :)
واعترض علي الجملة اللي نقلتها دي جداااااا

احنا اللي عملناها فوضي
ربنا خلق كل شيء بحساب وله قوانينه و ماشي مظبوط الا ان الانسان الذي خلق جهولا ظلوما بيسعي في الارض فسادا .. اه موافقاك انه نايم جداااا .. بس هو مش نايم علشان كل اللي حوليه علي ما يرام .. هو نايم لانه وهو نايم ضميره مش بيوجعه علي الفوضي اللي بيعملها .. وهو نايم كل شيء مباح .. يقتل يسرق مش هيوجعه ضميره ودا اللي حاصل يبقي اكيد نايم .. اللي صاحي ضميره صاحي بيخاف يبوظ النظام ويخليه فوضي .. يحب لاخيه ما يحب لنفسه فلا يؤذي غيره لا بقول ولا فعل .. يسعي في الارض بجد واجتهاد لتعميرها مش تخريبها

النائم نام عن الحق وكل حق

زي ما تفتح كتاب الله و تبتدي تقرأ كلامه .. اول مرة قراءة بالراحة لان في كلمات صعبة عليك .. تاني مرة عرفت الصعب و بتدور علي معناه .. تالت مرة عرفت الصعب ومعناه و هتتذوق حلاوة الاية و قصة نزولها .. رابع مرة هتدخل في معية الله انك ترتل القرآن ترتيلا بخشوع.. شوية بشوية احساسك وادراكك بيكبر و بيوسع .. بتصحي من غفلتك علشان تسمع كلام ربك امرك بايه ونهاك عن ايه ..

ربنا لا يجعلنا من الغافلين ابدا ويرزقنا ضمير حي صاحي يفرق الحق عن الباطل :)

في انتظار المزيد بس خلص مذاكرة الاول :)

ولد تحت الصفر يقول...

فتاة من الصعيد :

و قليلون جداً جداً هم من يجعلوني أشعر أني - أخيراً - ناضج ...

أشكرك جدا جدا جدا

--------------

أبو العريف :

شرفت يا بشمهندس ... آسف إني صحيتك من النوم ... طيب مش ناوي تصحى يا بشمهندس ؟ ، لو نويت تصحى و إرادتك و عزيمتك خلوك تصحى من النوم ..اوعى تفكر تصحيني ..

أشكرك و شرف ليا إني أتلقى من حضرتك إن أسلوبي ممتع .. و لو اللي أنا بكتبه ده ممتع أومال كلامك انت ايه ؟؟؟؟

--------------

أليس في بلاد العجائب :

كنت منتظر رد حضرتك ده .. و يمكن أسرعت في الترجمة علشان خاطر تعليق سيادتك

ملحوظة صغننة : المادة الباقية هي مادة حقوق الإنسان و هي مادة منهجهجها أربع ورقات يتحفظوا في 10 ساعات بس !

بالنسبة للجملة "كل شئ على ما يرام بالرغم من أن كل شئ في فوضى .."

أنا قلت قبلها "كل العقائد و المذاهب المسيحية أو غير المسيحية أجمعت على شئ واحد كل العقائد و المذاهب المسيحية أو غير المسيحية أجمعت على شئ واحد .. كل شئ على ما يرام "

و قلت بعدها " معظم الناس لا تستطيع رؤية أن كل شئ على ما يرام لأنهم نائمون "


و القرآن قال " ولكم فيها جمال حين تريحون وحين تسرحون "

و

"أم من خلق السماوات والأرض وأنزل لكم من السماء ماء فأنبتنا به حدائق ذات بهجة ما كان لكم أن تنبتوا شجرها أإله مع الله بل هم قوم يعدلون ( 60 ) أم من جعل الأرض قرارا وجعل خلالها أنهارا وجعل لها رواسي وجعل بين البحرين حاجزا أإله مع الله بل أكثرهم لا يعلمون ( 61 )"
و
"الَذِي أََحُسَنَ كلَ شَيُءٍ خَلَقَه"
و
"صنُع اللَهِ الَذِي أََتُقَنَ كُلَ شَيُ ء"


و سورة الرحمن معظمها بيتكلم عن جمال اللي حوالينا ..و آيات كثيرة بتقول " أفلا تنظرون " ، " أفلا تبصرون " ، " أفلا تسمعون" ، " أفلا تعقلون " .. نايمين و لا لأ يا ترى

نايمين .. و الدليل إن الفوضى اللي بنخلقها بنخلقها بسبب نومنا ده .. بنبقى عارفين العواقب لكن مش صاحيين كفاية اننا نمنع الفعل ، بالضبط زي واحد عارف انه مشيه أثناء نومه ممكن يقتله و مع ذلك بيمشي ..بيموت .. هو بالفعل مش نايم علشان كل اللي حوليه علي ما يرام .. هو نايم علشان كده كل اللي حواليه ليس على مايرام .
متهيألي نومنا هو سبب الفساد " ظهر الفساد في البر و البحر بما ( كسبت ) أيدي الناس " .

"وهو نايم كل شيء مباح .. يقتل يسرق مش هيوجعه ضميره ودا اللي حاصل يبقي اكيد نايم" ... ما تنسيش حضرتك ان الضمير بييجي بعد أن يضمر الإنسان شيئاً ما و ينوي فعله .. أثناء نومه ضميره موجود لكن هو مش عايز يسمعه ..

حضرتك قرأتي رواية الغريب لألبير كامي ؟ .. فيها حكاية عن واحد اسمه ميرسو كان عايش نايم في أمان الله و حياته زي الترعة ما فيهاش أمواج .. في لحظة كان محط أنظار الجميع بسبب جريمة قتل .. مش هنقول ما عندهوش ضمير و لا عندوش عقل .. نقول بس ما عندوش روحانية ز هو الميزان اللي خلقه لنا ربنا علشان نوزن بين الحق و الباطل .. الميزان ده سمعت عنهفي حلقة من حلقات الشيخ محمد حسان مش فاكر فين و لا امتى .

"لكل فعل رد فعل مساوٍ له في المقدار و مضاد له في الاتجاه " .. النوم هنا مش مقصود بيه غياب العقل بل معناه عدم استخدامه صح في ظل وجوده ، و ده غلط .. ربنا خلق لنا العقل ليه ؟

اللي بيعمل الغلط و هو عارف انه الغلط يبقى هو ده النايم .. علشان بيعمل الغلط ( أو بمعنى دى ميللو "نائم" ) شايف الدنيا مش كويسة .. دليلي مثلاً إن اللأبي اللي عاش أخطر حياة في شبابه من انحراف و زفت و قرف هيشوف كل تصرفات ابنه مثيرة للشك


باختصار انتوني دى ميللو يقصد بالنائم هو

" لهم قلوب لا يفقهون بها ولهم أعين لا يبصرون بها ولهم آذان لا يسمعون بها"


متشكر على اهتمامك لكن بقية مقالاته هتوضح أكثر

ولد تحت الصفر يقول...

*الأب اللي عاش ...

أميرة يقول...

الاكيد اني انا اللي متشكرة يا محمد :)


ربنا لا يجعلنا منهم ولا معهم ان شاء الله

في انتظار جديدك :)

أميرة يقول...

اربع ورقات X عشر ساعات !!

هو صم و رص ؟

عموما بالتوفيق ان شاء الله

بس كويس والله انهم لسه بجحين وبيتكلموا علي الحقوق :)

ولد تحت الصفر يقول...

أليس في بلاد العجائب :

يا دكتورة حضرتك ما قلتيش سر التعليق في البوست اللي فات ؟

أيوه أربع ورقات منهم ورقتين فاضيين وورقة مقطوعة .. صفحة واحدة في عشر ساعات .. مش صم و لا رص .. الـ 10 ساعات نوم و خمس دقائق قبل الامتحان هيكونوا كافيين .

أميرة يقول...

شوية بيانات عنه في مواقع يسوعية هي السبب في اني استغربت وقلتلك هستني اشوف هتكتب انت عنه من انهي زاوية :) ،،،،

وهاقتبس الجزء الصغير دا منها:


أنتوني دو ميللو راهب وكاهن يسوعي هندي من مواليد مدينة بومباي 1931، درس الطب النفسي وعرف بمؤلفاته التي تتناول “الروحانية”، وأمضى حياته، بعد انتهاء فترة تكوينه في الرهبانية اليسوعية، في إلقاء المحاضرات والرياضات الروحية في العديد من بلدان العالم ولا سيما أمريكا التي أكثر من زياراته إليها في سنواته الأخيرة. تميز عمله بمحاولته الجمع بين الثقافتين الغربية والشرقية. فهو ابتدأ تكوينه كراهب يسوعي في بومباي في الهند ثم درس الفلسفة في برشلونة باسبانيا وعلم النفس في جامعة لويولا بشيكاغو، واللاهوت بالجامعة الغريغورية بروما. سمح له هذا التكوين الغني بتنوعه والممتزج بخلفية ثقافية شرق آسيوية متأثرة بالديانات الشرقية، بأن يمتلك أسلوباً ساحراً جذب إليه الكثيرين ومكنه من إنشاء مركز Sadhana الروحي في الهند، ومنه كان ينطلق إلى مختلف أصقاع الأرض لإلقاء العظات والمحاضرات والرياضات الروحية. حمل كتابه الأول نفس اسم مركزه Sadhana وهو كتاب يقدم تمارين وتأملات مسيحية بأسلوب شرقي. إذ يقدم عدداً من التمارين الروحية والتقنيات لمساعدة الناس على الصلاة من خلال اكتشاف “أن الله حاضر مسبقاً في حياتهم”. من خلال هذا الاكتشاف، يعتقد أنتوني، أن الصلاة تصبح استجابة لحضور الله.نرى في إحدى قصص كتبه “دقيقة من الحكمة” One minute wisdom ما يحمل مثل هذا المعنى:

كان الواعظ يقول على الدوام “ينبغي أن نضع الله في حياتنا”، فأجابه المعلم “الله موجود فيها مسبقاً. تكمن مهمتنا في اكتشاف ذلك”.
تمنح هذه القصة وغيرها معنى جديداً بالكامل لحضور الله. هذا الحضور الذي نميل إلى أن نلقاه بشكل متقطع ومؤقت في الأماكن أو اللحظات المقدسة، فيما لا يغيب الله على الإطلاق بالنسبة لأولئك الذين يملكون الأعين لرؤيته والآذان لسماعه. وهكذا يصر أنتوني دو ميللو على “الوعي” لنتمكن من الاستيقاظ، لنتمكن من التواصل مع الواقع.

ولد تحت الصفر يقول...

المقال ده كان فيمدونة اسمها خربشات ، خرابيش ..حاجة زي كده مش كده


انه راهب يسوعي ده ما يمنعش انه يكون بيقول كلام زي الفل .. خاصة انه درس .. مش المسيحية بس اللي درسها .. ده درس اديان و مذاهب و عقائد تانية .. كلامه كله وسطي ..

أنا وصلت لأنتوني دى ميللو من خلال صديق أجنبي .. كتاب اسمه awareness

ألف شكر يا دكتورة و يارب أكون عند حسن ظن سيادتك

أميرة يقول...

الكلام دا في كذا موقع
عموما انا قلتلك وقتها هستني اشوف ايه اللي تقصده من ابداعاته و لي حق الاعتراض لنفسي :)

الفكرة ان الكلام كان متلخبط فانا مفهمتش مين فيهم اللي صح و مكنتش اعرف انت هتتكلم علي ايه بخصوصه

المرة الجاية اوعدك ألا اسبق الاحداث :)


إرسال تعليق

سيرة ذاتية | اتصل بي
جميع الحقوق محفوظة لمدونة ولد تحت الصفر © 2009-2010 | تصميم : حسن | تعديل : ولد تحت الصفر